fredag 9 februari 2007

Vad som komma skall

Jag kommer att skriva om bad av olika slag. Dels om äventyrsbad i några olika länder. Vi har besökt sådana i Sverige, Estland, Tyskland, Holland, Belgien, Frankrike, England och Schweiz. Det allra bästa som vi hittat var Alpamare i Schweiz, en åsikt som jag tror vi delar med hemsidan www.aventyrsbada.nu där man kan läsa mer om sådana bad. Men det är inte riktigt lämpligt för mindre barn.

Den andra typen av bad som jag kommer att skriva om är de stora badanläggningar som är vanliga i Tyskland, Holland, Belgien, Österrike och Schweiz. Där finns ofta stora bastuanläggningar med ett flertal olika bastutyper, samt olika typer av bassänger, bubbelbad mm. Till skillnad från svenska bad så måste man inte hålla sig på olika sidor för damer och herrar, utan alla badar tillsammans utan onödiga badkläder. Vi tillbringar gärna en hel dag på någon sådan anläggning då och då, och njuter då verkligen av livet. Där finns även restauranger där man kan äta iförd badrock, barer där man kan ta sig en öl, solterasser där man kan sola hela kroppen. Kort sagt, så nära paradiset man kan komma.

I väntan på att jag skall hinna skriva mer om dem kan jag rekommendera några sådana:
Elysium i Bleiswijk i Holland, Thermen Dilbeek utanför Bryssel, Schwabenquellen i Stuttgart samt Mediterana i Bergisch-Gladbach vid Köln. I Sverige får man nöja sig med nakenbadstider på en del simhallar, som Gottsundabadet i Uppsala en gång i månaden. Annars är man hänvisad till varsin bastu, där folk dessutom ofta ändå har på sig badbyxor!

Inga kommentarer: